Om du driver en musikfestival eller något annat roligt event är det riktigt smart att samla e-postadresser och regelbundet skicka ut ett nyhetsbrev. Då kommer du få fler besökare till festivalen och du kan även sälja saker under resten av året.
Nyhetsbrev
Det finns nyhetsbrev och så finns det Nyhetsbrev. Eftersom festivaler och event tillhör underhållning och nöje, så kan det å ena sidan göra det lättare för att folk ska vilja öppna nyhetsbrevet. De tycker att det är roligt att läsa om vad som kommer att hända på nästa festival. Vilka artister som kommer och andra intressanta nyheter. Å andra sidan kommer det inte att vara det viktigaste nyhetsbrevet som dina besökare får i mejlkorgen. Vi blir bombarderade med nyhetsbrev och SMS. Därför är det viktigt att du verkligen skapar ett professionellt och intressant nyhetsbrev som folk gärna läser. Bästa sättet att skapa ett snyggt nyhetsbrev är genom att använda en plattform som är utformad för syftet. Så att du har snygga mallar att välja mellan, lätt kan lägga till undersökningar och även göra analyser. Gå in på Ungapped och testa deras plattform med nyhetsbrev alldeles gratis. Då får du hjälp att skapa snygga nyhetsbrev som är designade på precis rätt sätt.
Rätt slags nyhetsbrev
För att få dina besökare att vilja läsa ditt nyhetsbrev måste du alltid ha bra erbjudanden och intressant information. Som när du släpper biljetter, vilka artister eller andra kändisar som kommer. Rabatterbjudanden för boende och mat och liknande saker som verkligen har ett värde för läsarna. Ett tips är att erbjuda rabatt på något för att få mejladressen. Just e-postadresser är bland det viktigaste du kan ha som företagare. Då ökar du dina chanser att nå dina besökare och att bygga en relation. Du bör inte skicka ut för många nyhetsbrev. Hellre ett nyhetsbrev varannan månad som verkligen blir läst, än ett nytt nyhetsbrev varannan vecka som oläst hamnar i papperskorgen. Du vill aldrig spamma folk. Förutom att sälja biljetter kan du även sälja saker som hänger ihop med just din nisch. Du kan ha en webbshop där du säljer t-shirts med festivalens namn eller med snygga designer som passar dina kunder. Då kan du tjäna pengar året om.